Strategische Planning

1.  Bepaal wat je wil te bereiken

2. Begrijp je doelgroep

3. Onderzoek je concurrentie

4. Wat is je boodschap

5. Bouw een videostrategie

Strategie & Planning

Stap 1. Bepaal wat en wie je wilt bereiken

Content VIDEO-strategie begint met het definiëren van wat je wilt bereiken. Door het toepassen van strategische planning bedenk je waar je merk voor staat, je marketingdoelstellingen en de behoeften van je bedrijf.

Eerst en vooral moet je doelen stellen voor wat je met uw video’s wilt bereiken. Maak video’s niet alleen om video’s te maken. Net zoals je geen inhoud aan je website zou moeten toevoegen, simpelweg omdat je denkt dat dat is wat goede marketeers doen. Investeer geen tijd, energie en geld in een video die onvermijdelijk geen impact heeft.

Bros Media helpt je bij het stellen van je doelen en analyseren de volgende punten:

  1. Wat je huidige online video marketing situatie is
  2. Waar je op korte of lange termijn zou willen zijn
  3. Je doelen, bepaal welk deel van het bedrijf moet worden verbeterd, of het nu gaat om organisch verkeer, conversion ratio, merkbekendheid of iets heel anders
  4. De concurrent ’s online video aanwezigheid
Bros Media

Stap 2. Begrijp je doelgroep

Inzicht in je publiek is het eerste en belangrijkste aspect van het behalen van hogere conversies. Een doelgroep is de groep klanten of potentiële klanten die je producten of diensten willen of nodig hebben (of zouden willen of nodig hebben). Dit zijn de mensen die het meest waarschijnlijk jouw aanbod zullen zoeken, ermee zullen omgaan en uiteindelijk zullen kopen.

Marketeers moeten een goed profiel van hun klanten hebben. Constant onderzoeken we het koopgedrag en de kanalen die de potentiele klanten bezoeken voor informatie voordat ze aankoopbeslissingen nemen.

Wie wil je bereiken?

Waar geven ze om?

Hoe en waar zoeken ze graag naar informatie?

Nadat je jouw klanten hebt onderzocht, kun je aangepaste inhoud maken die verbinding maakt met klanten op verschillende platforms en koppelingen met andere kanalen.

Het kennen van je doelgroep – hun algemene leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, religie, taal, cultuur en groepslidmaatschap – is het allerbelangrijkste aspect bij het ontwikkelen van je video.

Als je eenmaal een doelgroep hebt vastgesteld, kun je kanalen en berichten gebruiken waarvoor deze doelgroep het meest ontvankelijk zal zijn. Dit zorgt ervoor dat je geen marketinguitgaven verspilt aan ongepaste media die je potentiële klanten niet gebruiken of waar ze niet veel gebruik van maken.

Spreek de taal van jouw doelgroep!

Bedenk bij het maken van je video’s hoe belangrijk het is om in de taal van uw publiek te spreken. Jouw bedrijf kan gevuld zijn met medewerkers van middelbare leeftijd. Wat als je doelmarkt voornamelijk uit technisch onderlegde millennials bestaat? Kun je zoals zij praten?

Om succesvol te zijn met video content, moet je eerst weten wie je daadwerkelijk naar jouw inhoud wilt kijken. Door een doelgroep te definiëren – en te leren wat ze leuk vinden, wat ze nodig hebben en wat hun pijnpunten zijn – kun je videocontent maken die verbinding maakt. Het is prima als je content niet interessant is voor iemand buiten die groep; je wilt kijkers helpen zichzelf te kwalificeren.

Begin door te kijken naar de koper-, klant- en / of gebruikerspersonages die jouw bedrijf al heeft. Onderzoek wat hun videovoorkeuren zijn: is het een goed medium om ze te bereiken? Zo ja, welke soorten video’s werken het beste? Bouw van daaruit een profiel op van uw videopubliek.

Je video-inhoud zal altijd zo goed zijn als je begrip van jouw doelgroep. Zonder echt grip te krijgen op wie je kijkers zijn en waar ze om geven, kun je niet de juiste video’s maken om je kijkers kopers te maken.

Wat je nodig hebt zij inzichten in je publiek. Begin met het verzamelen van basisinformatie, zoals demografische gegevens, en ga dan verder met meer gedetailleerde overwegingen van persoonlijkheid en voorkeuren. Zorg ervoor dat u tot de kern doordringt van wat uw publiek nodig heeft, wat ze willen en met welke problemen je ze kunt helpen.

Als je eenmaal over voldoende gegevens beschikt, kun je overwegen je doelgroep op te splitsen in verschillende groepen.

Maak verbinding met je publiek voorbij het oppervlakkige – via hun behoeften, wensen en uitdagingen. Van daaruit kun je jouw publiek betrekken, hen emotioneel beïnvloeden en hen ertoe aan te zetten actie te ondernemen. Wat gebeurt er eigenlijk met je bedrijf als je gedachten kunt lezen?

  • Je krijgt meer leads, omdat mensen het gevoel hebben dat u ze begrijpt
  • Je krijgt meer klanten, omdat leads het gevoel hebben dat u ze begrijpt
  • Je krijgt meer verwijzingen, omdat klanten het gevoel hebben dat u ze begrijpt
  • Conversion ratio stijgen. Het aandeel van u bedrijf stijgt op sociale media.

Stap 3. Onderzoek je concurrentie

Als je geen video gebruikt, is dat waarschijnlijk het geval met je concurrenten, dus het is tijd om je content game op te voeren.

De volgende belangrijke stap is het identificeren van hiaten, zowel intern in jouw eigen inhoud als extern op de bredere markt. Hierdoor kunt je onbenutte kansen voor succes met video-inhoud vinden. Begin met een beoordeling van uw bestaande video-inhoud. Welke formaten en onderwerpen heb je behandeld en welke heb je gemist? Wat werkt en wat niet? Een grondige audit helpt om de sterke en zwakke punten van je huidige video’s te achterhalen en verbeterpunten voor te stellen.

Onderzoek dan waar je mee te maken hebt. Wie zijn de belangrijkste concurrenten in jouw markt en welke videocontent produceren ze? Wat is er al te vinden voor uw publiek? Wat doen de anderen en welk succes boeken ze? Als je klaar bent, zou je een complete kaart met video-hiaten moeten hebben om van te profiteren.

Hier zijn 4 belangrijke redenen waarom u moet bestuderen wat uw concurrenten doen.

• Concurrentieonderzoek geeft je een beter begrip van de verwachtingen van de klant

• Concurrentieonderzoek geeft je een beter inzicht in uw gebreken

• Concurrentieonderzoek stelt je in staat jouw USP’s (unique selling proposition) te verbeteren

• Je kunt leren van het succes en de mislukkingen van je concurrenten

Als je het competitief onderzoek niet alleen ziet als een manier om een concurrent te verslaan, maar als een manier om te groeien, te leren en te ontdekken, dan zou je er misschien een prioriteit van kunnen maken.

Opvallen!

Waar je ook actief bent, je bent waarschijnlijk niet de eerste die dit doet, noch het enige bedrijf dat dit specifieke product of deze dienst verkoopt. Je moet dus met kop en schouders boven je concurrenten uitsteken; en hier komt de innovatie.

Visuele inhoud is verreweg beter verteerbaar voor uw publiek dan grote klonten schrijven, en hier moet je je concentreren op: wat wordt jouw algehele innovatieve aanpak? Een unieke en grappige slogan misschien? Iets dat emotie oproept en zo de videobetrokkenheid vergroot?

Hoewel je video-inhoud een veel grotere kans heeft om door uw publiek te worden geabsorbeerd dan een lang stuk schrijven, moet je ervoor zorgen dat het meetelt door jouw visie op een unieke manier over te brengen. Dus opvallen tussen de massa is leuk en aardig, maar je moet ervoor zorgen dat je video boeiend, beknopt en de aandacht trekt. Het behouden van uw nieuwe video-engagement is cruciaal.

Stap 4. Beslis over je boodschap

De belangrijkste boodschap die je jouw toehoorders wilt vertellen, zou in deze fase redelijk duidelijk moeten zijn. Maar het is belangrijk om deze boodschap te destilleren, zodat deze duidelijk en beknopt is. Het is heel gemakkelijk om te veel informatie te willen overbrengen, dus wees streng voor jezelf en gebruik alleen wat echt nodig is. Dit is wanneer een reeks video’s buitengewoon goed kan werken, omdat elke video zeer gericht kan zijn als u meerdere boodschappen wilt overbrengen.

Stap 5. Bouw een videostrategie
  • Bepaal wat voor soort video’s je gaat maken
  • Stel een geschikt videobudget in voor je bedrijf
  • Waar ga je je nieuwe bedrijfsvideo hosten?
  • Wanneer: op welke dagen en tijden publiceer je de video’s?

Bepaal wat voor soort video’s je gaat maken

Hieronder nog een aantal aanvullende tips die je in je gedachte moet houden als je social video’s maakt.

# 1 Houd je video’s kort

Iedereen heeft het druk dus deel korte video’s waar jij je boodschap kort en bondig vertelt. Daarmee speel je in op de micro-momenten zoals hierboven beschreven. Kies één onderwerp en één call to action. Maak anders eventueel meerdere video’s en vertel waar mensen meer informatie kunnen vinden.

# 2 Optimaliseer het formaat

Al langer is er bijvoorbeeld een verschuiving van het traditionele, horizontale videoformaat naar verticale content (portrait modus), en andere varianten vierkante video’s. En dat is ook vrij logisch door de groei van mobiel gebruik. Dan hoef je het scherm niet continu te draaien.

Eén video op uw website kan niet alles. Verschillende soorten video’s hebben een uniek doel en leiden tot verschillende resultaten. Bepaalde video’s functioneren het beste als content van topkwaliteit die vragen op hoog niveau beantwoorden, een ander soort video’s werken beter bij het vertellen van verhalen om vertrouwen en emotie bij je kijkers op te wekken, en weer andere video’s, zoals getuigenissen, laten je geloofwaardigheid zien.

Merkvideo, exp-video, evenementvideo, geanimeerde video’s, demovideo, educatieve video, entertainmentvideo enz.

Neem de tijd om na te denken over andere soorten videocontent die je voor je bedrijf of branche kunt maken. Hier zijn een paar suggesties om te beginnen:

Kijk naar uw meest bezochte bestemmingspagina’s en webpagina’s, hoe kan video de ervaring van een kijker verbeteren? Kun je de geloofwaardigheid en vertrouwen vergroten door een video toe te voegen?

Verkoop je producten? Zouden jouw potentiële klanten een video op prijs stellen die hen simpelweg door de details van je producten leidt?

Heb je de reviews van je klanten vermeld? Of je nu een B2B- of B2C-bedrijf bent, we horen allemaal graag de verhalen van mensen die succes hebben met een product of dienst.

Stel een videobudget in

Elke productie, van live action tot animatie, zal variëren in termen van de benodigde tijd en middelen, dus er is geen definitief antwoord als het gaat om het instellen van een videobudget. Of je nu streeft naar gepolijste of korrelige authenticiteit, je productiekwaliteit en -stijl zijn ook een factor in de kosten en kunnen zelfs van invloed zijn op het aantal video’s dat je uiteindelijk kunt maken. Elke productie, van live action tot animatie, zal variëren in termen van de benodigde tijd en middelen, dus er is geen definitief antwoord als het gaat om het instellen van een videobudget. Wat je videobudget voor dit jaar ook was, je moet plannen om het voor volgend jaar te verhogen. Als je vorig jaar geen geld aan video hebt uitgegeven, is dit het juiste moment om te beginnen.

Waar ga je je nieuwe bedrijfsvideo(s) hosten en op welke kanalen plaats je je content?

Misschien heb je hier al een goed idee over of vraag je het videoproductieteam van het bedrijf om suggesties. Sommige uitvoerkanalen vereisen een andere workflow tijdens de productie van de video(‘s), dus het is belangrijk om hier vroeg in het project een duidelijk beeld van te hebben. Hieronder staan enkele van de meer populaire opties:

Je bedrijfswebsite – dit is een voor de hand liggende en belangrijke plaats om jouw video te plaatsen, maar het zou niet de enige plaats moeten zijn. Je moet ook zorgvuldig overwegen waar op je website de video(‘s) naartoe moeten.

Sites voor het delen van video’s – Vimeo en YouTube zijn de twee belangrijkste spelers. Vimeo is fantastisch voor B2B omdat het veel schoner is dan YouTube en je geen advertenties krijgt voor, tijdens of na je video’s. Ook als u een klein abonnementsbedrag betaalt, kunt u de speler aanpassen zodat deze perfect is om in uw website te integreren. Er zijn verschillende abonnementsplannen die je een hele reeks functies bieden, waaronder call-to-actions, leadgeneratie, livestreaming en Q&A voor het publiek.

YouTube is de op een na grootste zoekmachine, dus het is geweldig als je aan het publiek verkoopt, maar je moet hard werken voor je video, omdat er zoveel inhoud wordt geüpload. Dit omvat trefwoordonderzoek en ervoor zorgen dat de video-inhoud goed genoeg is om hoge kijkcijfers en betrokkenheid van het publiek te verzamelen.

Sociale media – Twitter, Instagram, Facebook, Tumblr, ik zou kunnen doorgaan, maar hopelijk snap je het idee. Er zijn zoveel socialemediakanalen, maar plaats de video waar je doelgroep zijn tijd doorbrengt. U had deze gegevens tijdens de onderzoeksfase moeten verzamelen. Als je produceert voor Instagram, zou je kunnen overwegen om de video in een verhouding van 1: 1 aan te leveren en als het voor mobiel is, zou je kunnen overwegen om de video in een verticaal formaat zoals 9:16 te produceren, omdat mobiele telefoons nou eenmaal zo worden bekeken.

Blogs – als uw bedrijfsvideo een training is, kunt u overwegen om deze op te nemen in blogs van derden, aangezien dit een geweldige manier kan zijn om meer bekendheid te krijgen.

Wanneer: op welke dagen en tijden publiceer je?

Met het plaatsen van een artikel op je weblog of het toevoegen van een video aan je YouTube-kanaal ben je er nog niet. Het is nodig dat je regelmatig publiceert. Een handig middel hierbij is het opstellen van een contentkalender. Hierin geef je aan welke content je wanneer en op welk kanaal plaatst. Zo heb je een handig overzicht en zorg dat je regelmatig content publiceert.

Stap 6. Call to action

Het is essentieel om specifieke call-to-actions in aanmerking te nemen waarvan u wilt dat mensen deze opvolgen nadat ze uw video’s hebben bekeken.

Je call-to-action (CTA) is waar je je kijkers vertelt wat je wilt dat ze vervolgens doen – zonder een CTA zullen de meeste kijkers je video verlaten zonder verdere actie te ondernemen, zelfs als ze er plezier aan hebben beleefd en er waarde uit hebben gehaald.

Door een eenvoudige en krachtige CTA aan uw video’s toe te voegen, kunt u een zinvolle betrokkenheid van geïnteresseerde kijkers stimuleren. Als ze je video volledig hebben bekeken, hebben ze duidelijke interesse getoond en dit is de tijd die je nodig hebt om je CTA vraag te stellen.

CTA’s kunnen verschillende vormen aannemen en verschillende doeleinden hebben. Inspireer uw gebruikers om actie te ondernemen met verschillende call-to-action, zoals:

  • Stel een vraag die ze kunnen beantwoorden in de reacties hieronder
  • Verwijs ze naar een ander stuk inhoud
  • Stel een andere gerelateerde video voor
  • Stuur ze naar een landingspagina
  • Verwijs ze naar uw website
  • Zorg ervoor dat ze zich abonneren op uw nieuwsbrief of YouTube-kanaal
  • Vraag hen om contact met u op te nemen op andere sociale mediakanalen
  • Bied een gratis proefperiode aan, zodat ze bijvoorbeeld een proefrit kunnen mak
Filmen met een drone?
Prettige vlucht!

We zijn veel verschillende soorten drones. Zowel low budget als high budget. Neem even contact met ons op en we vertellen u meer over welke drone het beste bij u productie past.

Bros Media

Bros Media is U partner in duidelijke strategie, video productie en video marketing.