Film Strip Color Grading

Post Productie

POST PRODUCTIE

Postproductie is het monteren van audio- en beeldmateriaal om een film te maken. Een editor stelt beeld voor beeld samen, voegt muziek toe (origineel of met licentie) en voegt andere visuele en geluidseffecten toe. Deze elementen zijn met elkaar verweven om een Multi sensorische ervaring te creëren die we een film noemen.

Postproductie is het stadium na de productie waarin het filmen is ingepakt en de montage van het visuele en audiomateriaal begint.

Postproductie verwijst naar alle taken die gepaard gaan met het knippen van onbewerkte beelden, het samenstellen van dat beeldmateriaal, het toevoegen van muziek, nasynchronisatie, geluidseffecten, om er maar een paar te noemen.

De postproductie-workflow:

Belangrijk! Opslag / media beheren: Organiseer projectbestanden en maak back-ups van al het materiaal.

  1. Videobewerking: nadat uw redacteur het script heeft gelezen en de dagbladen (of rushes) heeft bekeken van de opnames die die dag zijn gemaakt, kunnen ze beginnen met bewerken. Ze zullen waarschijnlijk een Edit Decision List (EDL) maken, waarmee ze de film uitsnijden die volgens hen het meest voordelig is voor het verhaal. Bewerkingssoftware zoals Adobe Premiere, Avid en Final Cut Pro wordt aanbevolen. De eerste versie van de film heet een Rough Cut, en de uiteindelijke versie heet de Answer Print. Als de regisseur tevreden is met de beelden, ‘vergrendelt hij de foto’ en kan het bewerken van het geluid beginnen.
  2. Geluidsbewerking – ADR en Foley: de audiotracks van uw film samenstellen, dialoogtracks knippen, ongewenste ruis verwijderen en zelfs uw film verbeteren met geluidseffecten. Geluidseffecten zijn vaak de taak van een foley-artiest. Als het vooraf opgenomen geluid van de set niet zo goed klinkt, komen foley-artiesten binnen en creëren het geluid opnieuw. Ze kijken naar de film in een studio en het is de meest gebruikelijke manier om het geluid van voetstappen na te bootsen door op tegelvloeren te lopen of door soms bepaalde soorten schoenen te dragen om bepaalde geluiden te krijgen. Ze bedenken slimme manieren om deuren dicht te laten slaan en botten te laten breken. Wanneer acteurs terugkomen in de studio en de dialoog opnieuw opnemen over de scène, wordt dit ADR of Automate Replacement genoemd. Geluidstechnici en geluidsbewerkers doen dit wanneer het geluid op de set niet goed genoeg is vastgelegd. Maar soms wordt het gedaan voor creatieve doeleinden. Dit is ook goed voor scènes waarvoor voice-overs of andere dialogen buiten het scherm nodig zijn. En in animatiefilms neemt ADR natuurlijk het grootste deel van het ‘filmen’ op zich.
  3. Muziek: het is altijd het beste om met een componist samen te werken en een originele soundtrack voor je film te creëren, in plaats van hoofdpijn te krijgen van het uitzoeken van licenties voor de muziek van anderen. Het is natuurlijk heel goed mogelijk om de nummers te krijgen die u wilt, maar het wordt duur, en de Music Supervisor (die u ook inhuurt) zorgt voor de opname- en publicatierechten. Het kost tijd en geld, en vergeet niet om die licenties later weer keer op keer te verlengen. Sommige filmmakers proberen verschillende benaderingen.
  4. Visuele effecten: Visuele effecten of VFX wordt geleid door een VFX Supervisor die een team van artiesten en andere ingenieurs beheert met behulp van computer-gegenereerde beelden, of CGI, om beelden te creëren die onmogelijk op de set kunnen worden vastgelegd. VFX-artiesten beginnen te werken zodra de afbeelding is vergrendeld. Dit komt omdat ze frame voor frame werken, dus het veroorzaakt echte hoofdpijn als ze extra frames moeten toevoegen, of als een shot wordt verwisseld, weer naar binnen moet en helemaal opnieuw te moet beginnen. Dus de editor moet alles hebben voltooid, voordat VFX echt kan starten.
  5. Geluidsmixing: nu je muziek, geluidseffecten en opnieuw opgenomen dialogen hebt, is het tijd om elke track op elkaar te leggen. Het is tijd voor de mix. Geluidsmixers passen alle volumeniveaus aan, elimineren alles dat te storend is en zorgen er in feite voor dat alles precies goed klinkt.
  6. Kleurcorrectie: Kleurcorrectie en kleurbewerking (color grading) worden bij uitzondering vóór VFX gedaan, maar meestal wordt het daarna gedaan en is het the end of the pipeline. Het hangt er echt van af wat er nodig is van elke afdeling. Soms doet een VFX-artiest de kleuring. Zolang de foto is vergrendeld, kan een colorist naar binnen gaan en de opnamen digitaal wijzigen. Ze maken frames lichter en passen tinten aan voor continuïteit en om de toon van de scène weer te geven.
  • Titels, aftiteling en afbeeldingen: vervolgens maken redacteuren titelkaarten, aftiteling en alle benodigde afbeeldingen (datumstempels, enz.), En voegen ze toe. Aftiteling openen is superbelangrijk! Eerste indrukken zijn natuurlijk alles, maar ze zijn ook een kans om de toon en sfeer van het project vast te leggen. Zet je beste beentje voor en investeer wat creatieve energie om vanaf het allereerste begin je publiek te pakken te krijgen