BROS MEDIA
Adeep Oberoi
Lelieplein 13-c
3202he, Spijkenisse,
The Netherlands
brosmedia.nl@gmail.com
Tel: +31 (0)6-1984 2967
Het belangrijkste onderdeel van de videoproductieworkflow is eigenlijk wat er gebeurt voordat de camera gaat draaien. Pre-productie, of de plannings en logistieke fase van een videoproject, is waar de magie samenkomt voordat het wordt opgenomen.
Als je een korte film wilt maken die mensen ook echt gaan bekijken begin dan met een goede planning. Als eerste moet je de volgende drie vragen stellen:
Waarom maak ik deze korte film? Waar gaat mijn doelgroep die bekijken en wat doen ze daarna?
Bros Media schrijft samen met u een beknopte uitleg van het verhaal met een moodboard.
Het verhaalconcept: in de plannings- of preproductiefase werk je je idee voor het maken van films uit en bepaal je hoe je het verhaal gaat vertellen. Al is het eenvoudig, je moet een duidelijk idee of verhaal hebben. Als je eenmaal je verhaal idee hebt, kun je nadenken over hoe je er een film van kunt maken. Dit is ook het moment om de boodschap te plannen die u aan uw publiek wilt overbrengen. Het is belangrijk om vanuit hun perspectief te denken en een verhaal te schrijven dat niet alleen trouw is aan het merk, maar ook resoneert met het publiek.
Wie of wat is de hoofdpersoon / rode draad?
De kernboodschap in een enkele zin.
Welk-type verhaal wil je vertellen? (drama, seriues, humor, informatief)
Welke vorm en lengte geef je de film
The Mood Board: zet de toon voor je volgende korte film
Een moodboard is een collage van afbeeldingen. Maar het is een collage van afbeeldingen die helpen bij het vormgeven en bepalen van de visuele richting die uw merk zal inslaan. Het is een reeks afbeeldingen die bewust gekozen zijn als stukjes van een grotere puzzel om een bepaald gevoel over te brengen. Er is een doel voor elk beeld en een doel voor het bord als geheel.
Een moodboard helpt het uiterlijk, de toon en de emotie van de film over te brengen. Moodboards helpen er ook voor te zorgen dat zowel de klant als de videograaf op één lijn zitten wat betreft de algemene visuele richting, zowel voor als tijdens het filmen.
Moodboards worden gebruikt om de visuele elementen van de video te plannen voordat de opname wordt gemaakt. Dit omvat zaken als: Personages, locaties, kledingkast en rekwisieten, visuele effecten, kadrering en compositie, afbeeldingen, tekst, logo’s, afbeeldingen, verlichting, kleurenpalet, styling, make-up.
Script: wat de mensen in het programma gaan zeggen, samen met hoe ze het gaan zeggen en eventuele muziek- of geluidseffecten.
Het maken van een productie zonder script lijkt veel op het bouwen van een huis zonder een set blauwdrukken.
Dus, wat heb je te zeggen?
• Wat is er zo belangrijk dat je een video nodig hebt en een publiek om op je te letten?
• Wat wil je dat je publiek begrijpt en meeneemt uit je video?
Zodra u deze vragen heeft beantwoord, kunt u beginnen met het schrijven van uw script. We hebben een paar tips voor het schrijven van scripts samengesteld:
Concentreer u op uw openingsverklaring: waar uw doelgroep in het begin begint te luisteren omdat hun aandacht is betrokken.
Onthoud het concept van je verhaal: er is een inherent vloeiende stroom in het script waardoor ze gewoon blijven luisteren en luisteren en luisteren.
Schrijf het zoals je het zou zeggen: alles wat de soepele stroom van het script verbreekt en het publiek laat afleiden, is destructief.?
Het zijn niet alleen de beelden die een video geweldig maken. Audio moet ook worden verantwoord. Vaak word de belangrijkheid van audio onderschat maar bedenk dat in Hollywoodfilms 35% van het totale budget aan audio besteed word. Audio is zo belangrijk dat zonder beeld het verhaal toch interessant is met alleen audio. Andersom, alleen beeld zonder audio is niet aangenaam.
De muziek van de video moet het algemene gewenste effect in de doelgroep bereiken. Geluidseffecten en andere geluiden kunnen ook worden toegevoegd om een realistischere en aantrekkelijkere geluidsmix te creëren.
Niet elke bedrijfsvideo heeft een beroemd muzieknummer nodig, maar subtiele achtergrondmuziek kan bijna elke video verlevendigen.
De muziek of voice-over zet de toon voor het merk en de algehele sfeer van de video. Muziek heeft de kracht om de sfeer van de video volledig te veranderen. Het kan ervoor zorgen dat het verhaal of het merk vrolijk en speels, somber en etherisch of chic en luxueus overkomt, dus kies verstandig.
Alle muziek in uw video moet:
• De sfeer en toon van de video boodschap complimenteren.
• Helpen uw kernboodschap over te brengen.
• Geschikt zijn voor uw doelgroep.
• Passen bij het tempo van de video.
Over het algemeen moet je een licentie kopen of kosten betalen voor de muziek die je in je video wilt. Dit kan een producent ook voor u regelen.
Bros Media maakt een test stem voice over en samen met de gekozen muziek word een test mix gemaakt, deze kan dan gebruikt worden voor het storyboard. Na de uiteindelijke video opnames kan dan de echte voiceover opgenomen worden.
Storyboard is waar woorden in afbeeldingen veranderen. Wat puur verbaal was, is nu visueel.
Als het script eenmaal is voltooid, kan Bros Media wellicht ook een storyboard of scamp maken (een ruwe schets van het idee), ahoewel dit niet altijd nodig is.
Het belangrijk om te kunnen visualiseren hoe je video wordt opgenomen. Een storyboard of scamp kan een duidelijk visueel beeld geven van verlichting, kleuren, kadering, overgangen en vele andere aspecten van film. Dit kan worden bereikt door tekenen, stockafbeeldingen of zelfs stockbeelden.
Een storyboard zal vaak elke opname van de video gedetailleerd weergeven, die vervolgens tijdens de productie op de voet zal worden gevolgd.
Aan de andere kant zal een scamp minder snel worden gevolgd, maar zal eerder dienen als visuele inspiratie om de look en feel van de video te informeren.
De afhankelijkheid van een storyboard of scamp tijdens de productie hangt af van het type en de complexiteit van de video, evenals persoonlijke voorkeur. Somige regisseurs gebruiken gewoon een gedetailleerd script als het tijd is om te filmen.
Storyboards hebben verschillende functies die een geschreven script niet heeft:
1. Breng een kader tot stand. Wat moet er op de video worden afgebeeld en waar moeten de randen van de opname worden geplaatst? De kaderering van een opname kan het oog van de kijker naar een specifieke plaats leiden, kleuren of vormen benadrukken en op andere wijze visuele informatie verschaffen om de actie te accentueren.
2. Verstrek blokkerings- en focusinformatie. Waar zijn de acteurs in relatie tot elkaar? Op wie of wat moet er worden gefocust en verandert de focus? Net als in een toneelstuk, moeten de scènes van een korte film zo worden ingedeeld dat acteurs elkaar niet blokkeren of belangrijke elementen van de scène verbergen. Anders dan in een toneelstuk, heeft de persoon die de film maakt de mogelijkheid om de focus te veranderen om de kijker te richten.
3. Plan bewegingen en acties van de acteurs. De beweging van de acteurs moet deel uitmaken van hetstoryboard, zodat zowel acteurs als regisseur duidelijk begrijpen wat de actie van de scène zal zijn.
4. Plan camerabewegingen. Storyboards kunnen het beoogde pan, tilt of zoom van een camera weergeven, waardoor de regisseur zich tijdens het filmen geen zorgen hoeft te maken om dit soort beslissingen tijdens de shoot moet nemen.
5. Demonstreer bewerkingsmogelijkheden. Waar in een film moet worden gesneden, kan dramatische spanning teovoegen of een grap benadrukken. Gezien de lengte van elke opname, wanneer te knippen en wat de volgende scène zal weergeven, geeft dit de regisseur meer controle over het opnemen van de film.
6. Storyboarding is een vorm van communicatie
Merkvideo’s vertellen allemaal ook een verhaal. Dit betekent dat hoeveel scènes er ook worden opgenomen ze uiteindelijk allemaal samen moeten vloeien in een opeenvolgende volgorde van gebeurtenissen die logisch is voor de kijker.
Het doel en de toepassingen van een storyboard:
aantal scènes
scène-inhoud
timings
camera-opnamen (bijv. dichtbij, midden, lang)
camerahoeken (bijv. Over de schouder, lage hoek, hoge hoek)
camerabeweging (bijv. Pannen, kantelen, zoomen of gebruik van een track en dolly)
verlichting (bijv. Soorten en richting)
geluid (bijv. Dialoog, geluidseffecten, omgevingsgeluid, muziek)
locaties (bijv. Binnenstudio of andere kamer, buiten)
Bros Media plant de volgorde van de filming op de dag van de shoot, dit hoeft niet (en is vaak ook niet) de chronologische volgorde van het verhaal. Scenes die makkelijk achterelkaar gefilmd kunnnen worden worden dan ook op die volgorde gefilmd Hierbij word naar veel aspecten gekeken, zoals, locatie, acteurs etc.
Een “shot list”. Het woord zegt het al: een lijst met de film opnamen die gemaakt moeten worden.
Zodra de verhaallijn en art direction op hun plaats zijn, schrijven we een lijst met alle shots die gemaakt moeten worden. Deze lijst bepaalt wat er op welke dag van het project voor elke scène wordt gefilmd. Het wordt een document dat voor het hele team definieert wat er op welke dag moet worden opgesteld.
Van tevoren word het storyboard en de shot list (opnamelijst) samen met de reggiseur, producer en videograaf doorgenomen, dit bespaart erg veel tijd (en dus geld) tijdens de productie en houdt een project op schema. Voor het filmen, helpt het de regisseur om zijn gedachten te ordenen en tijdens het filmen betekent een solide lijst met camerabeelden dat verschillende afdelingen onafhankelijk van elkaar kunnen werken. Het maakt het ook gemakkelijk om door te gaan als een bemanningslid op een dag ziek is of de shoot moet verlaten.
Het is ingewikkeld om precies te weten welke apparatuur je nodig hebt voor elke opname in je opnamelijst, daarom is het belangrijk dat dit al geplant is lang voordat de camera begint te draaien.
Hand in hand met de muziek van je video is de voice-over en andere audio.
Nogmaals, een voice-over is niet nodig voor elke video. Maar als je ervoor hebt gekozen om er een in je bedrijfsvideo te gebruiken, is het belangrijk dat het net zo goed werkt met de beelden als met de muziek.
Luister hoe een goede voice-over tot leven en levendigheid kan leiden bij video-inhoud.
Zorg ervoor dat je een voice-overartiest inhuurt die:
• aantrekkelijk is voor uw doelgroep.
• het script kan lezen op een manier die uw kernboodschap goed overbrengt.
• een emotionele, aangenaam klinkende stem heeft.
Wanneer de voice-over wordt opgenomen, wilt u misschien verschillende opnames (takes) proberen. Dit geeft de editor meer flexibiliteit bij het matchen van de voice-over met de beelden om ervoor te zorgen dat de hele bewerking samenhangend aanvoelt.
Adeep Oberoi
Lelieplein 13-c
3202he, Spijkenisse,
The Netherlands
brosmedia.nl@gmail.com
Tel: +31 (0)6-1984 2967